Skatt fastighet utomlands

Hej,mina föräldrar har testamenterat deras hus i Serbien efter döden till mig.Nu vill jag sälja den,måste jag skatta här i Sverige eller räker det att jag betalar skatt i Serbien. Jag är svenskmedborgare.

Lawline svarar

Hej, När du har sålt en bostad i utlandet kan du i vissa fall bli beskattad för kapitalvinsten i Sverige. Om du blir beskattad eller inte beror dels på om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige, dels på bestämmelser i eventuellt dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och det land du har sålt din bostad i. Jag skulle råda dig att ta kontakt med skatteverket för att få råd hur du ska gå till väga. Du gör det enklast genom att antingen ringa dem eller skicka ett mail, http://www.skatteverket.se/omskatteverket/kontaktaoss.4.18e1b10334ebe8bc800026.html . De brukar vara väldigt snabba med att ge svar. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare