Hyresavtal behöver inte vara skriftligen

I ett gåvobrev där en bostadsrätt är icke förskott på arv, måste nyttjanderätten av arvslåtaren vara i skrift?

Lawline svarar

Hej Annika, Upplåtelse av nyttjanderätt i bostadsrätt regleras av jordabalken kap. 12, se https://lagen.nu/1970:994 Det finns inget formkrav om att en upplåtelse av nyttjanderätt i bostadsrätt skall ske skrifligen. Ett muntligt avtal om nyttjanderätt är därför giltigt, men ett skrifligt avtal skall upprättas om någon av parterna begär det, JB 12:2. Det är dock alltid att rekommendera att man dokumenterar avtal i skriftlig form då det förebygger tvister om avtalets existens eller innehåll. Det som är viktigt att notera vid upplåtelse av nyttjanderätt av bostadsrätt är att bostadsrättsföreningen måste samtycka till det. Därför bör ni innan överlåtelsen sker se till att ni har samtycke från föreningen om att den hyrs ut. Med vänliga hälsningar,
Victor BjörklundRådgivare