ANSTÄLLNING OCH GRAVIDITET

Hej, Om jag blir erbjuden ett vikariat på 1½ år eller tar en tidsbegränsad tjänst på 1 år kan min arbetsgivare bryta avtalet eftersom jag nu är gravid? Jag har inte skrivit på kontraktet ännu men måste jag upplysa om att jag är gravid eller kan jag vänta till efter att jag har skrivit på anställningsavtalet?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln om tidsbegränsade anställningar (vilket såväl vikariat som allmän visstidsanställning är) är att de inte kan avbrytas i förtid, LAS 1:4 st.2. Man kan dock avtala om att tidsbegränsade anställningar ska kunna avbrytas i förtid så kontrollera vad avtalet innehåller för villkor. Vad gäller graviditeten så är du inte skyldig att berätta för arbetsgivaren att du är gravid när du söker arbete, du får till och med ljuga om arbetsgivaren frågar rakt ut om du är gravid. I Föräldraledighetslagens 16§ uppställs ett förbud för arbetsgivare att missgynna arbetssökande eller arbetstagare på grund av graviditet. Att en anställd har blivit gravid kan inte heller utgöra saklig grund för uppsägning. För att sammanfatta. Du behöver inte berätta för arbetsgivaren att du är gravid och arbetsgivaren får inte bryta kontraktet när du sedan berättar att du är gravid. Dels för att man normalt inte kan avbryta tidsbegränsade anställningar i förtid och dels för att det är ett brott mot Föräldraledighetslagen att säga upp någon bara med anledning av att denne är gravid. Sen kan det alltid finnas anledning för dig att fundera på om du vill ta ett tidsbegränsat arbete när du inte kommer att kunna utföra arbete under större delen av anställningsperioden. Inget hindrar nämligen arbetsgivaren från att inte förlänga anställningen när den enligt anställningsavtalet löper ut. Du hittar LAS här: https://lagen.nu/1982:80 Och Föräldraledighetslagen här: https://lagen.nu/1995:584 Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare