Neka tjänsteledighet för studier

Hej, Jag undrar om arbetsgivaren kan neka mig som fast anställd ledighet några timmar per vecka för studier? och isåfall inom vilka tidsfrister skall arbetsgivaren säga till att han nekar ledigheten?

Lawline svarar

Hej! Alla som har varit anställda hos en arbetsgivare i antingen 6 månader eller i 12 månader under 2 år har rätt till tjänsteledigt för studier. Arbetsgivaren kan därmed inte neka ledighet utan det som denne kan göra är att skjuta på ledigheten. Arbetsgivaren kan skjuta upp ledigheten i max 2 år och måste ge skäl för varför ledigheten uppskjuts. Om arbetstagaren inte får ledigt inom 2 år så kan man begära prövning i domstol. Omfattningen av ledigheten ska som huvudregel vara den samma som studierna, alltså om du studerar på 50 % så ska ledigheten motsvara det. Du kan alltid ansöka om en annan omfattning också. Reglerna om tjänsteledighet för studier finns i lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (https://lagen.nu/1974:981). Det kan finnas andra bestämmelser om tidsfrister och sådant i kollektivavtal, så det är bra att kolla upp det. Med vänlig hälsning,
Louise ModinRådgivare