Uppsägning av hyresavtal på bestämd tid och besittningsskydd

Hej! Jag undrar om jag som villaägare och "hyresvärd" kan säga upp en tidsbegränsat hyresavtal på tre år gällande min villa. vi har inte avtalat om uppesägningstid eller besittningsskydd. Anledning till att jag vill säga upp hyresavtalet är för att jag vill flytta tillbaka. När jag läser lagen tycker jag det ser ut som att jag inte kan säga upp avtalet utan måste vänta tre månader innan tre års perioden tar slut och först då kan jag säga upp och hyresgästen tvingas flytta efter tre månader, stämmer det?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Ett hyresavtal som är ingånget på bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om något annat inte har avtalats. Har ett hyresförhållande varat i mer än nio månader i följd krävs dock alltid uppsägning av hyresavtalet för att detta ska upphöra att gälla vid hyrestidens slut. Detta följer av 12 kap. 3 § 2 st. jordabalken (JB). I detta fall kommer alltså hyresförhållandet att vara i mer än nio månader i följd. Det krävs därmed uppsägning för att hyresavtalet ska upphöra att gälla. Enligt 12 kap. 4 § 2 st. 3 JB gäller för hyresavtal för bestämd tid, som ska sägas upp för att upphöra att gälla, en uppsägningstid om tre månader i förväg, om hyrestiden är längre än tre månader. I detta fall gäller alltså en uppsägningstid om tre månader. Avtalet ska sägas upp tre månader innan hyrestidens utgång. Görs detta upphör hyresförhållandet vid hyrestidens slut. Som hyresvärd har du alltid rätt att, på lagliga grunder, säga upp ett hyresavtal att upphöra att gälla. Dock har en hyresgäst generellt rätt till förlängning av hyresavtalet. Man säger att hyresgästen har s.k. besittningsskydd. I några fall gäller dock inte detta besittningsskydd. En s.k. besittningsskyddsbrytande grund framgår av 12 kap. 46 § 1 st. 6. Där framgår att hyresgästen inte har rätt till förlängning av hyresavtalet om hyresvärden har sagt upp avtalet och om avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Detta torde falla in under ditt fall, och besittningsskyddet gäller alltså inte för din hyresgäst. Du ska alltså säga upp hyresavtalet tre månader innan hyrestidens utgång och du har därmed, i fall detta görs på ett korrekt sätt, rätt att flytta tillbaka efter hyrestidens utgång. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. I annat fall är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare