Rätt till tillsvidareanställning

Hej! Har varit visstidsanställd totalt ca 30 månader från 2008. Nu har jag fått besked om att min anställning ej förlängs. Arbetsgivaren säger att las punkt 5 är bortagen och jag ej har rätt till tillsvidare. Vad gäller och vad gör jag?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! 5§ LAS (lagen om anställningsskydd) finns kvar. Paragrafen har inte ändrats sedan 2008. Den lyder på följande sätt: ”Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas 1. för allmän visstidsanställning, 2. för vikariat, 3. för säsongsarbete, och 4. när arbetstagaren har fyllt 67 år. Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning.” I andra stycket framgår att en arbetstagare har rätt till en tillsvidareanställning om visstidsanställningen sammanlagt överstiger två år. Eftersom du varit visstidsanställd i över två år borde du alltså ha rätt till fast anställning. Undantag kan dock förekomma i kollektivavtal. Den tillsvidareanställning du troligen har rätt till kommer då att löpa på det antal procent du har arbetat i snitt under visstidsanställningen, det är alltså inte säkert att du har rätt till en heltidsanställning. Är du medlem i en fackförening föreslår jag att du ber något ombud på fackföreningen om hjälp. Annars kan det vara en bra idé att kontakta en advokatbyrå så att en jurist kan hjälpa dig vidare. LAS hittar du här: https://lagen.nu/1982:80 Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare