FrågaAVTALSRÄTTGåva23/01/2012

Gåvobrev av dement person

Min bror har skrivit ett gåvobrev till sin förmån som vår mor bevittnat.Det gäller 1 milj.kr.Mor är dement o bor på dementboende.Det finns läkarintyg på att mor är svårt dement,hon förstår inte vad hon gjort.Gäller gåvobrevet ändå?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Normalt har var och en rätt att förfoga över sin egen egendom, men vissa omständigheter kan leda till att en rättshandling blir ogiltig. Den som har en förvaltare förlorar sin rättshandlingsförmåga helt eller delvis och får då inte ingå giltiga avtal själv. Den som har en god man behåller dock sin rättshandlingsförmåga och kan ingå avtal. Ett gåvobrev kan ses som ett avtal att ge bort något, därför aktualiseras bestämmelser som rör avtal. I lagen om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning, anges att ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt. (Se https://lagen.nu/1924:323). Var och en ska då lämna tillbaka vad han har mottagit eller betala ersättning för dess värde. Begreppet psykisk störning omfattar bland annat demenssjukdom. Bevisbördan för att en psykisk störning förelåg då avtalet ingicks åvilar dock den som gör gällande ogiltighet. Dessutom ska orsakssamband mellan avtalet och den psykiska störningen bevisas. Den psykiska störningen behöver inte ha varit ensamt avgörande för rättshandlingen men ska ha medverkat till den. Ogiltighetsregler finns även i 3 kap. avtalslagen, som du hittar här: https://lagen.nu/1915:218. I 31§ stadgas följande: ”Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.” Ogiltighet av avtalet är således följden om förutsättningarna i paragrafen uppfylls. Ett avtalsvillkor kan även jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till bland annat omständigheterna vid avtalets tillkomst eller omständigheterna i övrigt, vilket framgår av 36§ avtalslagen. Gåvobrevet borde alltså inte kunna göras gällande under förutsättning att någon av undantagsreglerna som jag nämnt ovan är uppfyllda. Tänk dock på att det kan vara svårt att bevisa vilket sinnestillstånd din mor var i när gåvobrevet undertecknades. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare