Eget företag i utlandet

Hej! Om jag som egenföretagare jobbar utomlands i ett annat euland men är skriven i sverige men mina inkomster i utlandet, var betala skatt??

Lawline svarar

Hej, Var du blir skattskyldig beror dels på den svenska skattelagstiftningen, dels på det andra landets inhemska skattelagstiftning och dels på dubbelsbeskattningsavtalet mellan Sverige och det andra landet. Dubbelbeskattningsavtal är avtal som tecknas mellan länder för att reglera hur beskattning ska ske i fall där nationella skatteintressen kolliderar; tanken är att undvika dubbelbeskattning, dvs. att samma inkomst beskattas i båda länder. Enligt svensk lagstiftning (Inkomstskattelagen 3 kap. 3 §) är du obegränsat skattskyldig i Sverige om du bor här, stadigvarande vistas här, eller annars har väsentlig anknytning till Sverige. Att vara obegränsat skattskyldig innebär att du ska betala skatt på alla dina inkomster, även från utlandet, i Sverige (Inkomstskattelagen 3 kap. 8 §). Om din inkomst även är skattepliktig i det andra landet enligt dess interna lagstiftning blir du således beskattad två gånger. Enligt de flesta dubbelbeskattningsavtal undanröjs dubbelbeskattningen genom att du får räkna av i utlandet betald skatt från skatten du betalar i landet där du har ditt hemvist. I ditt fall är det förmodligen Sverige då du är skriven här. I svensk rätt regleras avräkning i Lag (1986:468) om avräkning av utländsk skatt. Det är svårt att ge ett allmängiltigt svar på din fråga eftersom EU-ländernas interna skattelagstiftning skiljer sig åt. Sveriges dubbelbeskattningsavtal med de olika länderna ser även de olika ut. Jag hoppas dock att du fått någon hjälp av mitt svar! Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare