Ej tillgång till förråd

hej! vi hyr sedan 1 år tillbaka en lägenhet där förråd ingår i hyran, vi har inte fått tillgång till ngt förråd men betalar full hyra iaf.har påtalat detta för hyrsvärd flera ggr men dem bara skjuter upp d, vad har jag rätt till och vad kan jag kräva? det står saker i det förråd som tillhör våran lägenhet. mvh alexandra

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Hyresvärden ska, enligt hyreslagen (12 kap. Jordabalken), se till att lägenheten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Att du inte kan nyttja det förråd du betalar för är en brist i lägenheten. Mitt råd är att yrka nedsättning av hyran för den tid du inte fått nyttja förrådet. Vidare kan du vända dig till hyresnämnden, som fungerar som medlare i tvister gällande bostäder, och ansöka om ett sk åtgärdsföreläggande. Länk till hyresnämndens webplats: http://www.hyresnamnden.se/ Länk till hyreslagen: http://www.hyreslagen.com/ Hoppas mitt svar har hjälpt dig. Lycka till! Vänlig hälsning
Kerstin EifrémRådgivare