FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/10/2006

Köp av andel i fastighet - hur sätts priset?

Hej, Om två äger fastighet gemensamt, och en vill köpa den andres andel; hur sätts priset?

Lawline svarar

I Sverige råder avtalsfrihet och det är således upp till säljare och köpare att själva komma överens om ett pris. Notera dock att om priset sätts alldeles för lågt, närmast i förhållande till det uppskattat marknadsenliga, så kan "köpet" istället helt eller delvis vara att betrakta som en gåva från den ena parten till den andra. Av Jordabalkens 4 kapitel, som reglerar köp, byte och gåva av fast egendom följer av 29 § att vissa av kapitlets bestämmelser sätts ur spel då fråga är om en gåva. (Nyss nämnda lagrum finner du http://www.lagen.nu/1970:994#K4P29 .) I enlighet med det gamla talesättet att man inte skådar given häst i munnen, bör även det s.k. hemulansvaret enligt 21 § sättas ur spel - detta trots att 29 § uttryckligen stadgar att 3 § och således dess 1 st 2 p skall gälla även i gåvofallet.
Joel LaackRådgivare