Stämpling/förberedelse till misshandel och nödvärn

Hej. Har en fundering om något så hände mig för ett tag sen. Jag och en kompis gick hem till en annan kompis, hemma hos kompisen var ett antal personer. En kvinna A tar med sig kvinna B in på Toaletten. Efter att de kommit ut kommer Kvinna B fram till mig och ber mig följa med ut och ta en cigarett (jag är bekant med kvinna B men känner henne inte jätteväl) När vi kommer ut berättar kvinna B att kvinna A har erbjudit henne 2000 kr för att slå ut mina tänder. Kvinna B ber mig gå från platsen efter som Kvinna A och hennes sambo Man A sagt att jag inte ska kunna ta mig från platsen gående om jag stannar kvar. Jag lämnade platsen och ringde min sambo som fick hämta mig och köra hem mig direkt. Nu undrar jag 1. Hur rubriceras detta? 2. Eftersom jag inte har några vittnen eller bevis har jag någon rimlig chans att driva detta vidare? 3. Om nu Kvinna A och Man A skulle komma hem till mig vad har jag för rätt till att försvara mig om det skulle krävas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. När A erbjuder B pengar för att slå ut tänderna på dig begår A stämpling till brott, enligt 23 kap 2 § brottsbalken (BrB). Stämpling till detta brott är dock endast straffbart när det gäller grov misshandel, 3 kap. 11 § BrB. Att uppsåtligen (medvetet) slå ut tänderna på någon innebär att man tillfogar personen kroppsskada och smärta. Därför är det att bedöma som misshandel av normalgraden, enligt 3 kap. 5 § BrB. Alltså har A inte gjort sig skyldig till något straffbart, eftersom stämpling till misshandel av normalgraden inte är straffbart enligt svensk lag. Om A inte bara erbjudit B pengar utan även faktiskt överlämnat pengarna till B som tagit emot dem för att utföra misshandeln, gör sig A skyldig till förberedelse till misshandel. B kan inte dömas eftersom hon frivilligt träder tillbaka och inte fullgör någon misshandel, 23 kap 3 § BrB. För att A ska dömas för förberedelse till misshandel krävs dessutom att det ska ha förelegat konkret fara för att misshandeln ska ha fullgjorts. I detta fall kan det anses något tveksamt om konkret fara för misshandeln förelegat, eftersom du sedan tidigare var bekant med B och hon direkt kommer fram till dig och berättar vad som hänt. För att döma någon i brottmål krävs att det är "ställt utom rimligt tvivel" att den åtalade har begått brottet. Det är med andra ord ett väldigt högt beviskrav, vilket gör det svårt för dig att nå framgång i detta fall utan några som helst vittnen eller bevis. Om Kvinna A och Man A kommer hem till dig och vägrar lämna bostaden efter tillsägelse har du rätt att försvara dig med våld. Om du uppfattar situationen som sådan att de är där för att misshandla dig har du även då rätt att försvara dig med våld, 24 kap 1 § BrB. Det är svårt att säga exakt vad du får göra och hur mycket våld du får använda, eftersom det beror på omständigheterna i situationen. Med vänliga hälsningar,
Saba RazaviRådgivare