PÅFÖLJDER VID FEL PÅ VARAN

Hej Jag har har en telefon som köptes förra året, den har 24 månaders garanti så det är gott om garanti-tid kvar, men på sistonde så har den gått sönder. Problemet är att batteriindikatorn visar fel, den kan visa att det är allt mellan 25-50% batteri kvar och sen helt plötsligt säger den att batterinivån är 1%, att telefonen stängs av och att jag behöver ansluta en laddare. Jag skickade in den på reperation och fick tillbaka felet oåtgärdat, exakt samma fel som innan. Jag var då utan telefonen i 2 veckor, kan tillägga att det är en smartphone som jag uträttar många ärenden på och som är väldigt viktig för mig då jag ofta är på resande fot, och nu vill jag inte skicka in den och bli utan telefon i 2-3 veckor till. Jag vill kräva omleverans på telefonen vilket jag har rätt att göra enligt § 26 i konsumentköplagen, enligt konsumentköplagen har jag även rätt att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för mig(vilket det är) genom §§ 28 & 29. Kan tilläga att villkoren för dessa enligt § 21 är uppfyllda från min sida, är inget fel jag själv åsamkat. Men när jag går in i butiken, har varit i 3 olika + att jag har med mig utdrag ur konsumentköplagen så att de kan läsa det som står, så säger de att konsumentköplagen inte gäller dem alternativt att de står över Sverige rikes lag och därför inte behöver följa de stadgar som finns. Jag är 95% säker på att jag har rätt att kräva både omleverans och hävning av köp, är dock mest intresserad av omleverans, men vill dubbelkolla med er så att jag inte är helt ute och cyklar. Hur ska jag gå tillväga för att mina krav ska tillgodoses? Mvh Christoffer Sundqvist

Lawline svarar

Hej, Under förutsättningen att du har köpt telefonen som konsument från en näringsidkare, är konsumentköplagen tillämplig. Reglerna i konsumentköplagen är tvingande till förmån för konsumenten. Om det exempelvis finns ett villkor i garantin som avviker från konsumentköplagen till nackdel för konsumenten, gäller inte villkoret. Som konsument har du rätt att göra gällande de påföljder av fel som stadgas i konsumentköplagen, om felet anses föreligga i varan enligt 21 § konsumentköplagen. Det verkar som att i det här fallet föreligger det ett fel i varan, och att felet omfattas av garantin: jag utgår i mitt svar från att telefonen har varit på reparation hos säljaren en gång och säljaren har konstaterat att ett fel föreligger och försökt avhjälpa felet men inte lyckats. I regel har säljaren rätt till två försök att avhjälpa felet. Om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök, bör köparen i regel kunna vägra att gå med på fler försök. Avhjälpandet ska dock ske utan väsentlig olägenhet för köparen och inom skälig tid – inom den tid som är normal på marknaden. Enligt förarbetena till konsumentköplagen (Prop. 1989/90:89) får det godtas att köparen måste underkasta sig visst besvär i samband med att felet avhjälps så länge det inte är fråga om väsentliga olägenheter. Om köparen måste vara utan varan mer än en vecka, bör det enligt förarbetena i regel kunna krävas att säljaren ställer en ersättningsvara till köparens förfogande under reparationstiden. Hävning på grund av fel kan ske först om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga. Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet efter två försök eller vägrar leverera en ny vara, kan du häva köpet, förutsatt att felet är av väsentlig betydelse för dig. Vid problem kan du vända dig till konsumentrådgivningen i din kommun. Det kan även nämnas att Allmänna reklamationsnämnden prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare – det är kostnadsfritt för en konsument att vända sig dit för att få en tvist prövad. Vänligen
Elli TolonenRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo