Påföljd vid misshandel

jag har blivit kallad till rättegång för misshandel men jag är aldrig dömd tidigare vad kan jag vänta mig för straff ps jag lyfte bara honom i kragen mot väggen men han hadde vänner med sig det hade inte jag dom vittnar mot mig

Lawline svarar

Tack för din fråga. Misshandel av normalgraden och ringa misshandel regleras i 3 kap 5 § brottsbalken (BrB): "Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader." Om du verkligen har begått en gärning som beskrivs ovan, kan du alltså dömas till böter eller fängelse upp till två år. Jag vill dock göra dig uppmärksam på att även villkorlig dom, skyddstillsyn och överlämnande till särskild vård är möjliga påföljder (1 kap 3-4 §§ BrB), samt att du eventuellt kan tvingas betala skadestånd till personen. Att han har vittnen "på sin sida" är naturligtvis negativt för dig, men domstolen gör en helhetsbedömning. I brottmål ställs det högre krav på bevisningen än i andra mål, det ska vara "ställt utom rimligt tvivel" att du verkligen har begått brottet, vilket är ett mycket högt beviskrav. Om hans vänner i egenskap av vittnen ljuger inför domstolen, begår de brottet mened, och kan bli åtalade och dömda för det, 15 kap 1 § BrB. Till sist ska jag nämna att hur hårt straffet blir, beror på om gärningen bedöms som ringa misshandel, eller misshandel av normalgraden. Vad det är i ditt fall, saknar jag fakta för att avgöra, men en tumregel är att misshandeln är ringa om offret inte behöver uppsöka sjukhus. Det ska tilläggas att enligt praxis börjar domstolen nerifrån vid straffmätningen. Om exempelvis gärningen bedöms som ringa misshandel, är utgångspunkten att det bara blir böter. Resten av straffmätningen bygger på sättet gärningen begåtts på, uppkommen skada och andra relevanta omständigheter. Källa: www.lagen.nu
Lars BålmanRådgivare