Presumtion för tillsvidareanställning

Hej Jag har arbetat i 2,5 år på ett företag när de plötsligt tar bort mina timmar på schemat (som var det enda sättet vi fick vår arbetstid)jag hade ett anställningsavtal de första elva månaderna men därefter har jag arbetat utan avtal på heltid. När jag konfronterade min chef sa han att jag bara var vikarie och nu när ordinarie kom tillbaka var jag tvungen att gå. jag anser 1. att 7 § las är tillämplig chefen säger nej för det är en visstidsanställning. 2. Att jag är tillsvidareanställd då jag arbetat lver ett år på heltid utan avtal chefen säger nej jag är vikarie fast han glömt att skriva avtal. 3. Jag anser att jag har rätt till 2 månaders uppsägning och borde få heltidslön fast jag inte fått några timmar chefen säger nej jag fick muntligt besked om att det NOG inte skulle bli några timmar i december men inget skriftligt. Är det inte chefen som måste bevisa att det var ett vikariat? Har jag helt fel? Tacksam för svar och hänvisningar till LAS om möjligt Mvh

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! I svensk arbetsrätt finns en presumtion att ett anställningsavtal gäller tillsvidare om inget annat har avtalats. Det framgår av 4§ LAS (lagen om anställningsskydd), som du hittar här: https://lagen.nu/1982:80 Avtal om tidsbegränsad anställning får dock träffas i de fall som framgår av LAS, nämligen då det gäller allmän visstidsanställning, vikariat, säsongsarbete eller när arbetstagaren har fyllt 67 år. Har en arbetstagare under en femårsperiod varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år så övergår anställningen i en tillsvidareanställning, se 5§ 2 st LAS. Den som påstår att ett anställningsavtal har tidsbegränsats har bevisbördan för att så är fallet. Alltså är det din arbetsgivare som måste bevisa att din anställning inte är en tillsvidareanställning, vilket kan bli svårt när du har jobbat så pass länge på arbetsplatsen. Om du anses ha en tillsvidareanställning så måste 7§ LAS iakttas vid en uppsägning, den måste alltså vara sakligt grundad. Saklig grund kan förekomma antingen vid arbetsbrist eller vid personliga skäl. Exempel på ett personligt skäl är om du har misskött dina arbetsuppgifter vid upprepade tillfällen trots varningar från arbetsledningen. Innehar man en tillsvidareanställning men ingen uppsägningstid har avtalats så gäller de uppsägningstider som stadgas i 11§ LAS. Är den sammanlagda anställningstiden minst två år men kortare än fyra år har du som arbetstagare rätt till en uppsägningstid om två månader. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare