Tidigare äktenskapsförords giltighet mellan makar som tidigare ingått äktenskap

Min man och jag skildes för fyra år sedan.Vi har varig gifta i tio år och hade ett äktenskapsförord. Jag vet att man inte kan upphäva ett äktenskapsförord, men vad händer om vi gifter oss igen? Börjar gamla dokumentet gälla igen eller eller blir all egendom i nya giftemålet gemensam?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Först kan erinras om att det under ett bestående äktenskap är möjligt att upprätta ett obegränsat antal äktenskapsförord som ändrar ett tidigare upprättat äktenskapsförord mellan makarna. Det är därmed möjligt att ”upphäva” ett äktenskapsförord under ett bestående äktenskap genom att helt enkelt upprätta ett nytt, se 7 kap. 3 § 1 st. äktenskapsbalken (ÄktB). Det gamla äktenskapsförordet som var gällande mellan dig och din tidigare man kommer inte att bli gällande mellan er igen om ni väljer att ingå ett nytt äktenskap. Giftorättspresumtionen enligt 7 kap. 1 § ÄktB kommer att gälla fram till dess att den bryts genom ett äktenskapsförord. Vad detta innebär är helt enkelt att ni måste registrera äktenskapsförordet på nytt, vilket numera görs hos Skatteverket. Därmed är det inte sagt att ni inte kan använda ”det gamla” äktenskapsförordet och helt enkelt registrera det på nytt, med samma innehåll om ni så önskar. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare