Uppsägningstid vid hyra

Hej! Jag har en fråga om det finns någon uppsägningstid vid ett tillfälligt boende som inneboende? Det finns inget skriftligt eller muntligt kontrakt! Tacksam för snabbt svar! MVH: Johan

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Tillämplig lag är hyreslagen (12 kap. Jordabalken) som reglerar hyresförhållanden, där det i 12 kap. 2 § framgår att ett hyresavtal inte behöver vara skriftligt, utan likväl kan upprättas muntligen. Lagen är tvingande, vilket betyder att hyresgästen alltid har möjligheten att åberopa lagens regler framför hyreasavtalets, om hyresgästen anser lagen mer förmånlig. Har parterna inte avtalat något specifikt om hyresförhållandet träder lagens regler in. Enligt 12 kap. 3 § kan ett hyresavtal vara upprättat på bestämd eller obestämd tid. Om man inte har avtalat om utflyttningsdatum är avtalet att anse som upprättat på obestämd tid och måste därför sägas upp för att upphöra att gälla. Av 12 kap. 4 § framgår att för hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen när avtalet avser en bostadslägenhet. Löper avtalet på bestämd tid, d.v.s. om ni har avtalat om att hyresförhållandet ska upphöra att gälla vid en bestämd framtida tidpunkt, upphör det att gälla vid hyrestidens utgång, enligt 12 kap. 3 §, om inte annat har avtalats. För det fall att hyresförhållandet har varat mer än nio månader, måste dock alltid avtalet sägas upp för att upphöra att gälla. Enligt 12 kap. 4 §, ska ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, ska uppsägningen ske senast 1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor, 2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader, 3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet. Ett hyresavtal på bestämd tid kan anses förlängt på obestämd tid enligt 12 kap. 3 §. Sammanfattningsvis måste du således avgöra om ert hyresavtal gäller för bestämd eller obestämd tid, varpå du enkelt kan avgöra vilken uppsägningstid som är tillämplig för ert hyresförhållande. Tillämplig lag: 12 kap jordabalken: https://lagen.nu/1970%3A994 Med vänlig hälsning,
Maria KronvallRådgivare