Reklamation vid köp av vara

Ett företag inte tar emot min reklamation och säger att jag själv förstört varan varan. Vad kan jag göra då?

Lawline svarar

Hej! Jag utgår från att du köpt varan för eget bruk, då regleras dina rättigheter i konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932). Det är inte helt klart av frågan vad det är du vill göra i och med reklamationen. Om du vill ha pengarna tillbaka, prisavdrag (om den inte är helt trasig kan detta vara ett alternativ) eller om du vill ha hjälp att reparera varan eller få en ny. För att du ska ha rätt att häva köpet kräver det att felet är av väsentlig betydelse för dig (28-29 §), vilket i praktiken betyder att du t.ex. kan visa att du kanske inte längre har nytta av varan. Annars har näringsidkaren rätt att försöka avhjälpa felet på något sätt inom en rimlig tid (27 §). Oavsett vad du vill med reklamationen så kräver det att det föreligger ett fel i varan, vilket det verkar göra. Först och främst gäller det att bestämma vilken typ av fel det är fråga om. Du kan inte göra gällande fel i varan om du själv råkat ta sönder den på något sätt, t.ex. genom att spilla vatten i en dator. Det låter dock som att det inte är detta som hänt, men att detta är vad företaget försöker att hävda. Då är frågan vem som ska få bära risken av att varan gått sönder. Risken för varan går över när varan avlämnats (8 §). Felet måste alltså ha funnits vid köpet för att du ska ha rätt att reklamera. Detta gör att tidsaspekten spelar stor roll. Hur lång tid det har gått sedan köpet framgår inte i din fråga. I och med att konsumentköplagen har som syfte att skydda konsumenter finns det en huvudregel som säger att fel som visar sig inom 6 månader efter köpet ska antas ha funnits vid köpet, så länge det inte är fråga om något fel som inte kan förväntas vid vanlig användning av produkten (20 a §). Om det är inom sex månader av köpet innebär det att företaget måste bevisa att det är du som har tagit sönder den, vilket om det är fråga om en typisk produktskada inte är troligt. Om det har gått längre än sex månader så är det istället du som måste bevisa att felet funnits vid köpet. Slutligen måste själva reklamationen göras i rätt tid. Det verkar inte som att detta är något problem, men det kan vara värt att nämna. Om du reklamerat inom 2 månader från då du upptäckt felet anses reklamationen alltid ha gjorts i rätt tid (23 §). Så länge det är inom 6 månader sedan köpet har du alltså goda möjligheter att hävda din rätt eftersom då måste företaget visa att det är en skada som du orsakat. Om det gått längre tid än så måste du visa att felet fanns där redan vid köpet, vilket i praktiken kan vara svårt att göra.
Leo AnderssonRådgivare