Övergång visstidsanställning tillsvidareanställning

Övergång till tillsvidareanställning. Hej - jag har varit visstidsanställd hos min arbetsgivare under 2 år (1 + 1) på en heltidstjänst. Nu erbjöd min chef mig en tillsvidareanställning, dock på 50% bara, alltså halvtid. Jag undrar om det här går enligt reglerna. Arbetsgivaren har kollektivavtal med KFS.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Enligt 5 § 2 st. LAS (lag om anställningsskydd), se https://lagen.nu/1982:80#P5S1 övergår en visstidsanställning till en tillsvidareanställning efter att man har varit anställd mer än 2 år. Detta sker automatiskt, d.v.s. det behövs inget erbjudande av din arbetsgivare och det är tjänsteomfattningen som du har haft efter 2 år som gäller. Om 2-års gränsen inte är nådd så är det möjligt att avtala om en 50% tjänst men inte därefter. Det är möjligt att i kollektivavtalet bestämma något annat, jag rekommenderar att du går igenom avtalet för att se om det finns en avvikande bestämmelse där, tar gärna hjälp av facket om det blir svårt att tolka klausulerna vilka ibland kan vara svårförståelig. Jag hoppas du har fått svar på din fråga, hör gärna av dig igen om något är oklart! Vänligen
Jean LoRådgivare