Företrädesrätt visstidsanställning

13/12-2010 blev jag visstidsanställd på ett företag. Tjänsten var endast några timmar per vecka. 13/6-2011 fick jag förnyat visstidsavtal på heltid samt nya arbetsuppgifter. Mitt avtal går ut 31/12 och AG har beslutat sig för att efter årsskiftet anställa en annan person (från ett bemanningsföretag) tillsvidare på min tjänst. Denna person skötte tjänsten mellan april och juni och har sedan dess haft en annan tjänst på företaget, dock alltid genom bemanning. AG har inte ens frågat mig om jag är intresserad av tjänsten med anledning av att jag är ung och inte kommer att jobba mer än max ett år till. Men som jag har förstått det har jag enligt LAS förtur på denna tjänst? Och inte får man väl INTE anställa någon med motiveringen att personen inte kommer att stanna på företaget "så länge till"?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det är inte olagligt att att inte förlänga en visstidsanställning för att din chef vill satsa på någon som denne tycker kommer att stanna längre tid. Man har företrädesrätt om man uppfyller kraven som är uppställda i 25 § LAS (lag om anställningsskydd), se https://lagen.nu/1982:80#P5S1 Det krävs att du måste ha varit anställd minst 12 månader vilket du tyvärr inte uppfyller. Företrädesrätten gäller vidare bara om din visstidsanställning inte har förlängds på grund av arbetsbrist. Det är vad som står i lagen men jag kan rekommendera att ta kontakt med facket (såvida du är ansluten till ett fack) för att höra om vilka möjligheter du har. Jag hoppas du har fått svar på din fråga, hör gärna av dig igen om något är oklart! Vänligen
Jean LoRådgivare