Övergång från vikariat till tillsvidareanställning

Övergång från visstidsanställning till tillsvidareanställning. Min fråga är om det finns några formkrav eller liknande för själva övergången? Har läst att en av parterna måste påpeka detta? Har en bekant som efter 3 år som vikarie i en skola har fått besked om att hon inte kommer få fortsätta sin anställning om en månad, hon har inte varit medveten om att hon borde vara tillsvidare anställd och har därför inte påpekat detta för arbetsgivaren. Kan hon göra gällande nu att hon ska anses som tillsvidare anställd och därför få vanliga uppsägningsskyddet? Uppsägningen i sig är totalt utan grund och arbetsgivaren har själv sagt att hon "har börjat tro på ryktena" och därför väljer att avsluta anställningen. Vilka råd kan jag ge, förutom kontakta facket??

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Huvudregeln vid vikariat som är en visstidsanställning är att det automatiskt går över till en tillsvidareanställning, det behövs alltså inte att någon påpekar detta, se 5 § 2 st. lag om anställningsskydd (LAS): https://lagen.nu/1982:80#P5S1 Observera dock att enligt skollagen krävs för en tillsvidareanställning att läraren är behörig. Det framgår inte av din fråga om din kompis är behörig lärare. Om denne inte är det så gäller enligt rättspraxis undantaget från huvudregeln, nämligen att ett vikariat inte övergår till en tillsvidareanställning. Rådet du kan ge är att titta på kollektivavtalet som gäller för skolverksamheten plus att vända sig till facket för att höra om möjligheterna. Jag hoppas du har fått svar på din fråga, hör av dig om något fortfarande är oklart! Med vänliga hälsningar
Jean LoRådgivare