Överlåtelse av hyreskontrakt till lokal

Jag har drivit en bokaffär i 15 år som enskild näringsidkare. Jag vill nu avveckla verksamheten och sälja till min vän som själv vill starta en liten kiosk. Hyresvärden vill dock inte gå med på att min vän tar över hyreskontraktet då han vill hyra ut den till sin vän. Har hyresvärden rätt till det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Enligt 12 kap. 36 § jordabalken (även kallad hyreslagen) har den som driver förvärvsverksamhet i en lokal, rätt att överlåta hyreskontraktet till lokalen till den som ska överta verksamheten, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det. Hyresnämnden ska lämna tillstånd till överlåtelsen så länge hyresvärden har befogad anledning att motsätta sig överlåtelsen. En sådan anledning kan till exempel vara att man misstänker att den nya hyresgästen inte kan betala hyran. Se vidare själv: https://lagen.nu/1970:994#K12P36S1. Rätten att överlåta hyreskontraktet förutsätter dock att den nya hyresgästen inte väsentligt ändrar användningen av lokalen. I praxis har man till exempel ansett att en förändring av ett café till en kinarestaurang utgjort en väsentlig förändring av lokalens användning. Det kan därför vara tveksamt om du har rätt att överlåta lokalen då hyresvärden motsätter sig det, ifall lokalens användning kommer att förändras så som du har beskrivit det. Men du kan alltid vända dig till hyresnämnden i alla fall. Med vänlig hälsning
Linus ÖrnulfRådgivare