Hjälp med räkningar osv. God man?

Får hemtjänsten sköta betalningar av räkningar åt en vårdtagare? I så fall får de då ha hand om både giro och ha tillgång till internetbanken?

Lawline svarar

Hej! För att få göra dessa saker krävs antingen fullmakt hos banken eller att en god man utses (vilket, vad jag förstår, är det vanligaste, om det inte är exempelvis ett barn eller make som fixar den ekonomiska biten). Tingsrätten beslutar enligt 11 kap. 4 § Föräldrabalken om att god man behövs för en person och en god man utses sedan av överförmyndarnämnden i den aktuella kommunen där personen som behöver hjälp bor. Ansökan om god man skickas till berörd tingsrätt. Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare