FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/10/2006

Beslag av körkort - förändrat regelverk?

Hej! Körde 83 km/h på 50-väg. Fick 4000:- i böter, enligt de höjda taxorna, och körkortet beslagtogs. Hur blir det med tiden då körkortet nu är indraget, har man skärpt "straffet" där också eller vad kan man se fran emot.

Lawline svarar

Hej! Det är endast bötesbeloppen som höjs enligt de nya reglerna. För beslag av körkort gäller fortfarande följande. Körkortet återkallas alltid i minst en månad och högst 3 år. Beslut om återkallande av körkort fattas av Länstyrelsen i det län där körkortsinnehavaren är folkbokförd. Om körkortet varit återkallat längre än ett år krävs att nytt förarprov avläggs för att återfå behörigheten. I det fallet som här ligger för handen, hastighetsförseelse, får man nytt körkort tillbaka efter ansökan. Ansökningshandlingar sänds automatiskt med post från Vägverket (gäller om du inte har prövotid på körkortet Mvh
Rådgivare