FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/11/2005

Har min chef rätt att utöka mina arbetsuppgifter?

hej. Jag har en fråga gällande hur stora krav en arbetsgivare kan ställa på sina anställda. Efter en incident med stöld på min arbetsplats käver nu arbetsgivaren att de anställda som är ansvariga för kassan ska ta med sig kassan hem! Efter arbetstid. Utan ersättning. I mina ögon så utsätts dessa anställda inte bara för besväret med extra arbete genom koordinering av vem som ska ha kassan, dessutom försätts de i en farlig situation då de måste transportera kassan till sitt hem. Vad händer om inbrott sker i bostaden? Är detta lagligt att utsätta anställda för detta? Tänk då om jag, som ensam kvinna, utan tilgång till bil, ska gå själv på kvällar med en större summa pengar?

Lawline svarar

Hej, Du känner på dig helt rätt, det här är inte OK! Ditt anställningsavtal anger ramarna för vad dina arbetsuppgifter skall innebära. Mindre avsteg från vad som överrenskommits vid avtalets ingående (när du blev anställd) får dock göras. Dessa "extra" uppgifter skall ha ett naturligt samband med dina övriga anställningsuppgifter och måste anses omfattas av din befattning. Om de innebär så stora förändringar som detta måste anses göra har din tjänst ändrats så mycket att det är att anse som en ny befattning. Du och dina kollegor bör då förhandla med din chef, om ni vill åta er dessa uppgifter, så att er lön anpassas till erat ansvar och de risker ni tar. Han har inte heller någon rätt att begära att ni utför arbetsuppgifter "gratis" på er fritid utan den tiden ska ni absolut debitera. Lycka till! Mvh
Lawline RådgivareRådgivare