Uppsägningstid för störande andrahandshyresgäst

Hej! Vi har hyrt ut en bostadsrätt i andrahand. Personen som bor där har misskött sig, varit högljudd och stört grannar. Han har fått flera muntliga påminnelser och vi har fått en skriftlig påminnelse bara någon dag innan vi fick brev om att han har 10 dagar på sig att flytta ut. Vår fråga är, vilken uppsägningstid gäller då inget kontrakt är skrivet mellan oss och andrahandshyraren?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Din fråga regleras i hyreslagen som finns i jordabalkens 12 kap. som kallas för ”hyreslagen”. Lagen gäller mellan er som bostadsrättsägare och andrahandshyresgästen. I hyreslagens 2 § stadgas att ett hyresavtal ska upprättas skriftligen. Men även muntliga avtal gäller, dock är ett skriftligt avtal bättre ur bevissynpunkt. Huvudregeln är att ett hyresavtal gäller för obestämd tid, enligt 3 § hyreslagen, om bestämd tid inte har avtalats. Om obestämd tid gäller, vilket innebär att avtalet löper från ett visst datum tills vidare, så ska det sägas upp för att upphöra att gälla. Om ett hyresavtal gäller för obestämd tid är uppsägningstiden tre månader enligt 4 § hyreslagen. Här får man först avgöra om avtalet gäller för obestämd eller bestämd tid. Om avtalet gäller för bestämd tid, alltså från ett datum till ett annat, gäller andra uppsägningsregler än för obestämd tid. En uppsägning ska vara skriftlig om hyresförhållandet har varat längre än tre månader enligt 8 § hyreslagen. I 6 § hyreslagen stadgas ett antal uppräknade paragrafer upp. Det stadgas att om ett hyresavtal sägs upp av en orsak som anges i de paragraferna så upphör det genast att gälla. En paragraf som nämns är 42 § hyreslagen som handlar om förverkande av hyresrätten. Den hänvisar i sin tur bland annat till 25 § hyreslagen som handlar om störningar i boendet. Om andrahandshyresgästen har misskött sig på ett sätt som inte överrensstämmer med bland annat sundhet, ordning och gott skick kan andrahandshyresgästen enligt 42 § hyreslagen få hyresavtalet uppsagt i förtid av hyresvärden. Därmed behöver hänsyn inte tas till uppsägningstiden om andrahandshyresgästen inte uppfyller kraven på god ordning på grund av misskötsamheten. Då kan ett hyresavtal sägas upp genast för att upphöra att gälla. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare