Verkan av äktenskapsförord då egendom genom testamente erhållits med villkor om enskild egendom

hej! Skrev ett äktenskapsförord början av 1990-talet, med innebörden att visst arv, som straxt skulle ârvas, skulle vara enskild egendom. ändrade detta förord ca 15 ar senare till orden "allt ska vara giftorättsgods, även arv och gava". Har nu fatt mer arv med villkoren att det ska vara enskild egendom fran testamentatorn; Blir det senaste förordet därigenom ogiltigt, eftersom det finns enskild egendom, som gjorts enskild genom villkor av tredje man? mvh Helena

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Det senare äktenskapsförordet som du och din make har upprättat kommer inte att tappa rättsverkan på grund av den egendom som du genom testamente erhållit med villkor att egendomen ska utgöra din enskilda. Det är endast den egendom som du genom testamente erhållit som kommer att utgöra din enskilda egendom, vilket framgår av 7 kap. 2 § 1 st. 3 äktenskapsbalken (ÄktB). Regleringen i det nämnda lagrummet innebär att makar genom ett äktenskapsförord inte ska kunna kringgå en testators vilja att egendom ska utgöra den ena makens enskilda egendom. Trots att ni i äktenskapsförordet har reglerat att även egendom som erhålls genom testamente, arv eller gåva ska utgöra giftorättsgods kommer, som sagt, testators vilja att gå före vad gäller den till dig testamenterade egendomen. Övrig egendom i äktenskapet kommer, i enlighet med äktenskapsförordet, att utgöra giftorättsgods. Jag hoppas detta gav svar på din fråga. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare