Frågor om giftorätt, makes arvsrätt samt förskott på arv

Hej Lina, tack för ditt svar angående min fråga gällande; Hej Lina Radovic, Jag förstår inte ditt svar på fråga; rättvis fördelning av fastighet mellan särkullb… Fråga 02-02-2011 i ARVS- OCH TESTAMENTSRÄTT:Särkullbarn Uppdaterad med mer information Visst har jag ett konkret exempel. Min frus pappa har gått bort. Han var skild och omgift och levde med sin nya fru vid bortgången. Han hade inga gemensamma barn med sin nya fru. Det finns en fastighet som han står som 100% ägare av. Svärfar har sagt att huset ska tillfalla hans barn. Han har ägt fastigheten sedan början på 70 talet och gifte om sig på 80 talet. Hans maka tror att hon ska ärva halva fastigheten, gör hon det? Gäller inte giftorätten? Är det någon skillnad på att han ägde fastigheten innan de gifte sig? Han har också tagit ett lån för att hjälpa en av sina döttrar med ett fastighetssköp. Hur hanteras det vid en bouppteckning? Vad inkluderas i en bouppteckning? Det finns inget äktenskapsförord skrivet. Många frågor....

Lawline svarar

Innan eventuella arvsfrågor aktualiseras kommer det göras en bodelning mellan makarna. En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. Det framgår av 7 kap. 2 § vad som utgör enskild egendom. https://lagen.nu/1987:230 Om inte någon av punkterna i 7 kap. 2 § ÄktB är uppfyllda är egendomen giftorätt. Det spelar ingen roll om personen som står som ägare förvärvat egendomen innan eller efter äktenskapets ingående. Av 10 kap. ÄktB framgår vad som ska ingå i bodelningen. https://lagen.nu/1987:230 Eftersom det inte finns något äktenskapsförord har din svärfars fru rätt till hälften av fastigheten och hälften av alla andra tillgångar. Lånet som din svärfar givit till sin dotter tas upp i bodelningen under skulder. Varje make svarar för sina skulder enligt 1 kap. 3 § ÄktB. Det innebär att din svärfars andel i boet kommer minska på grund av skulden. I arvshänseende, kommer summan som din svärfar givit sin dotter räknas som förskott på arv, om inget annat har uttalats eller dokumenterats. Se 6 kap. 1 § ÄB, https://lagen.nu/1958:637. Det innebär att den dottern som mottagit pengarna till fastighetsköpet kommer ärva mindre än de ävriga barnen, motsvarade det belopp hon redan erhållit. Om båda makarna inte är svenska medborgare eller om vigseln har ingåtts utomlands, kan andra regler gällande bodelning och arvsrätt gälla. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare