Avskedande p.g.a. kriminell anhörig

Hej! Har man rätt att bli avskedad från sitt arbete för att man har en kriminell anhörig?

Lawline svarar

Hej! Du kan bli av med jobbet antingen genom uppsägning eller avsked. Vad som kan vara "saklig grund för uppsägning" och "laglig grund för avsked" har besvarats tidigare här på lawline.se så jag kommer fokusera på avskedandedelen. (vad som är saklig grund för uppsägning har besvarats t.ex. här: http://www.lawline.se/answers/10027 ) För att arbetsgivaren ska ha rätt att avskeda dig så krävs det att du har grovt åsidosatt dina åligganden mot arbetsgivaren enligt 18 § lagen om anställningsskydd (LAS). Lagtexten hittar du här: https://lagen.nu/1982:80 . Exempel på vad som kan klassas som att ha grovt åsidosatt sina åligganden kan vara stöld från arbetsgivaren eller om du har varit grovt vårdslös/oaktsam. Det krävs alltså ett beteende som inte skulle behöva tålas i något rättsförhållande. Att någon anhörig till dig har begått ett brott kan knappast klassas som att du skulle ha grovt åsidosatt dina åligganden mot arbetsgivaren, förutsatt att det brott din anhöriga dömdes för inte var mot din arbetsgivare och du medverkade. Det är alltså ditt beteende som bedöms och inte någon närstående. Du bör alltså inte kunna avskedas på grund av din anhörigas kriminalitet.
Olle LindbergRådgivare