Oren accept och avtalsbundenhet

Hej, Driver ett företag med limousinservice. Får en förfrågan från ett större företag om möjlighetn att hyra limo+förare under 14 dagar.Önkar uppgift om vad det kommer att kosta. Vi svarar med ett erbjudande. Företaget är positiva till tjänsten men erbjuder ett lägre pris än vårt. Eftersom kunden är "förstagångskund" acceptear vi deras "motbud" påföljande dag. 4 dagar senare vill kunden dra sig ur med hänvisning till att den person (chefen)inte längre vill nyttja tjänsten. Vi anser att det föreligger ett avtal som är bindande för kunden och meddelar detta till dem. Kunden hotar då med att vända sig till advokat omvi skickar faktura. Vi anser att detta är att betrakta som en "oren accept" och kommer att fakturera. Gör vi rätt?

Lawline svarar

Hej! Om vi tar det från början så lämnar ni ett anbud till företaget med ett pris för er service. De tycker att priset är för högt och lämnar därför ett förslag om ett nytt pris. Detta är att anse som en oren accept, vilket betyder att man ska se deras nya förslag som ett nytt anbud (6 § AvtL). Ni godtar sedan deras pris och lämnar en accept dagen efter, med andra ord har ni slutit ett avtal. Det råder inga tvivel om att ni har ingått ett avtal och allt tyder på att det finns väl dokumenterat ifall det skulle bli en tvist om det. Att deras chef inte vill längre vill nyttja tjänsten är deras problem och de kan inte dra sig ur av den anledningen (eller av någon annan anledning för den delen heller). De är med andra ord skyldiga att betala för tjänsten. Du hittar avtalslagen här: https://lagen.nu/1915:218 Lycka till!
Oscar SundholmRådgivare