Samägande av fastighet

Hej! Min fd sambo vill sälja den fastighet som vi äger 50/50. Jag undrar nu om jag har skyldighet att bo kvar i fastigheten under tiden för försäljningen eller om jag kan flytta ut och vi har ett gemensamt ansvar att stå för alla kostnader kring detta?

Lawline svarar

Hej, Har ägare sinsemellan avtalat om försäljning och fastighetens kostnader ska avtalet gälla. Finns inget avtal blir samäganderättslagen tillämplig. Vid försäljning av samägd fastighet krävs i regel samtliga ägares samtycke enligt 2 § samäganderättslagen. En delägare kan, om ägarna inte kommer överens, ansöka om att fastigheten ska bjudas ut på offentlig auktion hos tingsrätten enligt 6 §. Enligt 15 § samäganderättslagen ska kostnaderna delas efter ägarandel. Äger ni hälften vardera ska ni dela lika på fastighetens kostnader. Övriga kostnader som inte är att hänföra till fastigheten får ni själva stå för. Du har ingen skyldighet att bo kvar i huset utan kan välja att flytta när du vill. Väljer du att flytta finns det inget lagstöd för att ersättning ska utgå. Det får ni i så fall gemensamt komma överens om. Vänligen,
Sara SRådgivare