Förlängning av tjänstledighet vid ledighet för att bedriva näringsverksamhet

Jag är tjänstledig i 6 månader från min arbetsgivare för att starta en näringsverksamhet. Har jag rätt att begära ytterligare tjänstledighet då jag vill fortsätta försöka få näringsverksamheten att lyfta?

Lawline svarar

Hej Erik! Rätten att få ledigt för att bedriva näringsverksamhet ges i lag om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet, se https://lagen.nu/1997:1293 En arbetstagare har rätt att få ledigt i upptill 6 månader för att pröva på att bedriva näringsverksamhet enligt 3 §. Dock har man endast rätt till en sådan period vid samma arbetsgivare enligt andra stycket i 3 §. Du har därför inte någon möjlighet att begära ytterligare tjänstledigt. Med vänliga hälsningar,
Victor BjörklundRådgivare