FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/11/2011

Avtal med enskild firma som är avregistrerad

Hej! Jag har en fråga gällande bekants tvist. Om ett företag sluter avtal med enskild firm gällande ett mobilabonnemang och det därefter visar sig att den uppgivna enskilda firman är avregisterad, hur förhåller sig då avtalet vid prövning?

Lawline svarar

Hej Rasmus! Vid enskild firma så är näringsidkaren personligt skyldig till bolagets alla skulder. Det som har avregistreras är frimans namn men alla avtal och skulder finns kvar och påverkas inte av avregistreringen. Avtal har därför ingåtts med den enskilde företagaren. Med vänliga hälsningar,
Victor BjörklundRådgivare