FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2005

Blir man ersättningsskyldig om man varit culpös?

Hej. Jag har en fråga. En medarbetare till mig har efter en stöld mot en midre biograf krävts på beloppet. Den som ställer kravet är ägaren till biografen. Min kollega skulle bankat pengar på söndagen, men eftersom en nyanställning nyligen gjorts tänkte min kollega att han skulle lära den nyanställde att banka, därmed väntade han till onsdagen. Tyvärr var det då stölden begicks. Oturligt nog var det en ansenlig summa pengar som stals. Det jag undrar är hurvida ägaren till biografen har rätt att ställa ett sådant krav? Är det inte brott mot anställnigslag? Dessutom så var det inte min medarbetare som jobbat passet innan pengarna stal, så del av summan som stals skulle inte bankats på söndagen.

Lawline svarar

Hej! Det är fråga om din kollega varit vårdslös i och med att han inte bankat pengarna. Detta är dock något som måste prövas om det blir en skadeståndstvist (för övrigt enda sättet att få ut pengar från honom). Dock borde din arbetsgivare vara försäkrad för sådana händelser, och frågan är om han inte är skyldig att vara det. Om han inte är det kommer din kollega troligtvis inte behöva betala för hela beloppet då det å andra sidan är vårdslöst att inte ha försäkring. Det är svårt att säga hur det kommer att gå, då jag inte vet hela bakgrunden och så vidare. Lycka till! Mvh
Fia BergRådgivare