Svar på förfrågan

Hej Lina Radovic, Jag förstår inte ditt svar på fråga; rättvis fördelning av fastighet mellan särkullb... Fråga 02-02-2011 i ARVS- OCH TESTAMENTSRÄTT:Särkullbarn Hur kan hela fastigheten tillfalla "hans barn" om de har gift sig?

Lawline svarar

Återkommer med anledning av din komplettrande fråga gällande "Rättvis fördelning av fastighet mellan särkullbarn" från 2011-02-02. Anledningen till att hans fru inte ärver honom är för att en make/maka inte har rätt att ärva vid fall där den avlidne har särkullbarn, dvs. barn från ett tidigare förhållande/äktenskap. Särkullbarnen ärver alltså alla tillgångar direkt. Däremot kan makan, innan eventuella arvsfrågor aktualiseras ha giftorätt i egendomen. En bodelning görs mellan makarna, och förutsatt att egendomen inte är enskild enligt något av kriterierna i 7 kap. 2 § ÄktB, har makan enligt huvudreglen rätt till hälften av all egendom i boet. Detta kan dock jämkas vid fall det är fråga om kortvariga äktenskap. https://lagen.nu/1987:230 Särkullbarnen har alltså rätt att ärva allt efter sin far, vilket i praktiken innebär att makan inte har arvsrätt, utan endast giftorätt. Det hade varit skillnad om makarna hade haft gemensamma barn. Då hade den efterlevande makan ärvt de gemensamma barnens andel med fri förfoganderätt. En maka/make har alltså ingen egen del att ärva med äganderätt, utan får endast ärva gemensamma barns andel med fri förfoganderätt. Eftersom makarna inte hade gemensamma barn får "hans barn" ärva allt. Om mannen hade velat att hans fru skulle ärva honom hade han kunnat skriva ett testamente där han angav hur stor andel av fastigheten han önskade skulle tillfalla henne. Du får gärna återkomma om du har fler frågor, kanske med ett eget exempel som du vill ha svar på. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare