Arbete mot lägre hyra

Hej. Jag sitter i en ganska udda situation. Jag har bott i en hyresrätt i 1,5 år. De första 2 månaderna var jag på hyresvärden om att få skriva kontrakt, men det var hela tiden "vi ska ta det snart". Nu ska ja flytta och har inte fått en enda hyresavi, inte skrivit på något kontrakt, inte betalat något. Dessutom fick jag som uppdrag att klippa gräset, skotta snö etc. mot en lägre ospecificerad hyra. Vad kan jag göra? Kan jag gå ur denna situation utan att betala något? Jag kan ju hävda att jag skulle få bo gratis mot min insats för fastigheten. Hållbart juridiskt? Tips välkomnas!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Vad jag förstår av din fråga har du klippt gräs, skottat snö etc, mot att betala en lägre hyra. Enligt praxis behöver hyran inte nödvändigtvis utgöras av pengar, utan kan även utgöras av arbete, men då krävs det att din prestation har gått utöver den normala vårdnadsplikten som hyresgäster har, vilket dina uppgifter uppenbart har gjort. Det är svårt för mig att veta vad som exakt sagts er emellan, men glöm inte att även muntliga avtal är giltiga. Beakta även att om ni har ett giltigt avtal om hyran så preskriberas hyresfordran två år efter det datum då du avträder lägenheten. Mitt tips till dig är att fråga hyresvärden om hyran för att inte mötas av en mindre trevlig överraskning senare.
Jing XuRådgivare