När övergår en allmän visstidsanställning till en tillsvidareanställning?

Hej. Jag jobbar som extra anställd på ett företag. Jag har gjort det i snart 4 år. Jag undrar om företaget har en skyldig att ge mig ett anställningstid även fast jag bara jobbar extra? Visst är jag tillsvidareanställd då min provanställnig sedan länge passerat. När jag började på företaget fick jag endast ett papper med information om löneutbetalning, ingen information om lön, anställningsform osv. Vad gäller? Måste företaget ge mig ett anställningsavtal eller gäller muntliga avtal? Kan extra arbetare vara tillsvidare anställda?

Lawline svarar

Enligt 5 § LAS får avtal om tidsbegränsad anställning får träffas 1. för allmän visstidsanställning, 2. för vikariat, 3. för säsongsarbete, och 4. när arbetstagaren har fyllt 67 år. Begreppet "extra anställd" eller "extra-jobb" finns alltså inte i lagstiftningen. Om du inte har ett vikariat är det troligtvis fråga om en allmän visstidsanställning. Vid fall en arbetstagare arbetat mer än två år under sammanlagt en femårsperiod i denna anställningsform, övergår den allmänna visstidsanställningen till en tillsvidareanställning. Du måste själv påtala att du anser att du är tillsvidareanställd enligt 5 § LAS. Det muntliga anställningsavtalet gäller, men det är bra att få ett skriftligt anställningsavtal. Det är inte ovanligt att "extra anställda" som får ersättning per timma, inte får något anställningsavtal utan blir anställda vid varje nytt arbetstillfälle. För att i efterhand kunna styrka att du arbetat under en sammanlagd tid om två år under den senaste femårsperioden kan det vara bra att spara timrapporter och lönespecifikationer. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare