Utebliven uppsägning av visstidsanställning

Hej! Enligt las måste arbetsgivaren meddela skriftligt minst en månad innan anställningstidens slutdatum, att en visstidsanställning inte kommer att fortsätta om man varit visstidsanställd mer än 12 månader. Min fråga är vad som händer om arbetsgivaren missar att ge ett skriftligt besked? Vad gäller provanställning har jag förstått att den då automatiskt övergår till tillsvidareanställning men vad som sker när det gäller visstidsanställning har jag inte hittat ngt svar på.

Lawline svarar

Hej Rebecka! Tack för din fråga. Det du skriver stämmer bra. Om en arbetsgivare inte lämnar besked om att en provanställning inte ska fortsätta efter den avtalade prövotiden (högst sex månader) så övergår en provanställning till en tillsvidareanställning (6§ LAS https://lagen.nu/1982:80). Detsamma gäller dock inte för allmänna visstidsanställningar. Arbetsgivaren måste underrätta arbetstagaren om att han inte kommer att erhålla fortsatt anställning minst en månad före anställningstidens utgång, under förutsättningen att arbetstagaren vid anställningens upphörande har varit anställd hos arbetsgivaren i mer än tolv månader under de senaste tre åren (15§ LAS). Detta är dock endast en så kallad ordningsregel, vilket innebär att ett brott mot den endast innebär att arbetstagare och fack kan begära skadestånd av arbetsgivaren. Se dock till att framföra skadeståndskravet inom fyra månader från den tidpunkt då du blev ombedd att lämna arbetsplatsen.
Jing XuRådgivare