Skatterevision

Hej. Min kompis har blivit kallad till skatterevision för tiden 2009-2011 Han har då han flyttat till sitt hemland kastat allt i pappersväg. Vad kan hända honom nu? Vad ska han göra?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Bestämmelserna om skatterevision återfinns i 14:7-8 skattebetalningslagen (1997:483), med hänvisningar till 3:9-14 c i taxeringslagen (1990:324). Det framgår att en revision skall bedrivas i samverkan med den reviderade och på ett sådant sätt att den inte onödigt hindrar verksamheten. Om inte denne, det vill säga din vän, samarbetar, kan Skatteverket tillgripa vite (hot om att tvingas betala en summa pengar) och andra tvångsåtgärder enligt lagen (1994:466) om särskilda tvångsåtgärder i beskattningsförfarandet. Din vän gör bäst i att samarbeta, att efter bästa förmåga besvara de frågor Skatteverkets tjänstemän ställer, att lämna ut de handlingar han ännu har kvar eller kan återskapa, alternativt kopior, samt i övrigt göra det han blir ombedd. Jag vill poängtera att jag inte har en aning om vad din vän har gjort som föranlett revisionen, eller var han är nu, detta kan ha stor betydelse för vad som kan hända honom, samt vad svenska myndigheter kan göra. Om det skulle vara så att din vän har gjort sig skyldig till någon form av skattefusk, kan han både påföras skattetillägg enligt 5 kap. taxeringslagen (1990:324) och bli åtalad och dömd för någon av brotten i skattebrottslagen (1971:69). Om han dock frivilligt, utan påtryckningar, rättar de uppgifter han givit som eventuellt är oriktiga, och i övrigt vidtar åtgärd som leder till att korrekt skatt kan påföras, ska varken skattetillägg påföras, eller dömas till ansvar för brott. Källhänvisning: https://lagen.nu/1962:700
Lars BålmanRådgivare