Arbetsbrist och anställningsform

Hej! Jag blev, efter min provanställning, timanställd. På grund av arbetsbrist kunde jag inte bli tillsvidareanställd. Nu händer det sig som så att jag jobbar i snitt 160 timmar i månaden ändå, vilket ju näst intill motsvarar heltid. Finns det några lagar som justerar hur många timmar jag får arbeta per månad innan det inte längre kan klassas som arbetsbrist och företaget därmed bör/måste erbjuda mig tillsvidareanställning?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Bara för att inte arbetsbrist föreligger innebär det inte att arbetsgivaren måste erbjuda dig en tillsvidareanställning. Timanställd, eller visstidsanställd som det kallas i lagen, kan man vara i upp till två år under en femårsperiod och detsamma gäller för vikariat. Därefter övergår anställningen i en tillsvidareanställning. Det framgår av 5§ LAS (lagen om anställningsskydd), som du hittar här: https://lagen.nu/1982:80 Begreppet arbetsbrist är ett väldigt brett begrepp som omfattar ekonomiska och organisatoriska förändringar i ett företag. Det är arbetsgivaren själv som avgör om det råder arbetsbrist. Uttrycket används främst när arbetsgivaren måste säga upp arbetstagare och då ska lagreglerade turordningsregler följas. Men som sagt finns ingen skyldighet enligt lag för din arbetsgivare att erbjuda dig en tillsvidareanställning förrän du varit anställd hos arbetsgivaren i två år. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare