Förvaring av kemikalier - Oaktsamhet?

Jag har ett stort garage där jag har en del syror o annat som kan ställa till med personskador om man inte är försiktig. Nu har jag hört att om en tjuv bryter sig in o skadar sig eller inte kommer ut om det börjar brinna eftersom dörrarna är låsta och fönstren igenskruvade så kan jag bli åtalad. Är det sant? Har jag ansvar för en inbrottstjuv? Hur ska jag då kunna ha låsta dörrar som ju försäkringen kräver? Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! I detta fall gäller följande. Ja, det är sant att du kan bli åtalad för det fall att en tjuv bryter sig in och skadar sig på syror och annat som kan ställa till med personskador i ditt garage. Vid en sådan situation torde vanligtvis ett oaktsamhetsbrott aktualiseras såsom vållande till annans död BrB 3 kap. 7§, vållande till kroppsskada eller sjukdom BrB 3 kap. 8§ eller allmänfarlig vårdslöshet BrB 13 kap. 6§. Det finns två typer av oaktsamhet, medveten oaktsamhet och omedveten oaktsamhet. Med medveten oaktsamhet menas att gärningsmannen är likgiltig inför risken för en följd, t.ex. en personskada, men att han däremot inte är likgiltig inför att personskadan faktiskt inträffar. Att någon är omedvetet oaktsam innebär att han inte har förstått att t.ex. en person skulle komma att skadas till följd av gärningen. Denne har alltså inte ens haft en misstanke om att det skulle kunna inträffa. Dock skulle gärningsmannen på relevant sätt ha förstått, att han orsakade något visst eller att någon viss omständighet förelåg, om han hade gjort X, som han hade förmåga och tillfälle att göra och som han borde ha gjort En bedömning kommer då att göras utifrån huruvida du förfarit oaktsamt vid placering/förvaring av det skadliga ämnet. Detta gäller oavsett om det är en inbrottstjuv eller annan person som vistas i garaget, som skadar sig på det skadliga ämnet. Genom att förvara skadliga ämnen som kan ställa till med personskador, så att de är oåtkomliga för utomstående i garaget, kan du vid en eventuell oaktsamhetsbedömning komma att anses ej ha förfarit oaktsamt och ansvar kommer då inte att göras gällande mot dig. Ju farligare ämne, desto större krav ställs på att inte någon obehörig kan komma i kontakt med det.
Stefan FagerbringRådgivare