Äktenskapsförord

Jag köpte min stuga innan jag gifte mig med min nuvarande fru. Ska hon få hälten av min stuga vid en äktenskapsskillnad?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Om du och din fru inte har upprättat ett äktenskapsförord kommer all egendom som vardera person äger att omfattas av den s.k. giftorätten och därmed utgöra giftorättsgods. Giftorätten innebär ett latent anspråk att vid en bodelningen dela på värdet av det sammanlagda nettogiftorättsgodset. Din fru har alltså i dagsläget rätt till halva värdet av den av dig ägda stugan vid en bodelningen mellan er. Hon har alltså ingen äganderätt till halva stugan. I lagen utgår man från att allt som inte är enskild egendom utgör giftorättsgods, och att all egendom som finns i äktenskapet omfattas av giftorätten, se 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) så länge ingen egendom är undantagen från giftorätten genom att den gjorts till enskild egendom enligt 7 kap. 2 § ÄktB. Giftorätten kan bl.a. vara utesluten genom att det finns ett äktenskapsförord mellan makarna. Du och din fru kan alltså upprätta ett äktenskapsförord där det framgår att din stuga inte ska omfattas av giftorätten och således utgöra din enskilda egendom. Den kommer då inte att ingå i en bodelningen mellan dig och din fru. Skulle ni ändra er och återigen önska att stugan ska omfattas av giftorätten kan ni upprätta ett nytt äktenskapsförord därom. Ett äktenskapsförord ska enligt 7 kap. 3 § ÄktB upprättas skriftligen och undertecknas av makarna och sedan registreras hos tingsrätten. Äktenskapsförordet gäller från och med den dag då det ges in till tingsrätten. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare