FrågaAVTALSRÄTTFormkrav16/11/2011

Underskrift på avtal

Hej! Jag undrar över underskrifter. när man ingår ett kontrakt på tex 5 sidor, måste man då skriva under alla 5 sidor, eller räcker det om man skriver under den sista sidan? Finns det någon lag gällande underskrifter? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Eftersom de allra flesta avtal kan ingås både muntligt och skriftligt finns ingen specifik lag som reglerar underskrifter. Däremot finns det för vissa avtal, t.ex. vid köp av hus, krav på att ett skriftligt avtal måste upprättas med underskrift från både köpare och säljare. Att vissa avtal är underskrivna på alla sidor är helt enkelt i bevisssyfte om någon av parterna skulle förneka att de känt till ett visst villkor. Om det villkor som det tvistats om finns i ett avtal där alla sidor är underskrivna är det svårare för part att hävda att man inte känt till villkoret. Med vänlig hälsning, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare