Arvsavstående till förmån för bröstarvingar

Hej. Kan jag själv skriva att jag till min mor önskar göra en arvsöverlåtelse till förmån för mina barn, och i sådana fall hur ska jag skriva?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 17 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken (regeln finns tillgänlig här: https://lagen.nu/1958:637#K17P2S1) kan en arvinge som vill avsäga sig sin rätt till arv göra detta antingen genom godkännande av testamente eller genom att skriftligen informera arvlåtaren om sitt avstående. I detta fall kan du alltså skriftligen informera din mor om att du avstår ditt framtida arv från henne till förmån för dina barn. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare