Garantiärenden när säljarföretaget gått i konkurs

För 8 månader sedan köpte jag en dator av ett känt märke i en butik. När datorn gick sönder gick jag tillbaka till butiken, för att få hjälp. Men då hade butiken gått i konkurs. Vad gör jag nu? Kan jag få hjälp någonstans?

Lawline svarar

Hej Linn! När ett företag går i konkurs går det tyvärr inte längre att vända sig till dem angående garantiärenden. Det är i allmänhet så att när du vänder dig till inköpsbutiken i ett garantiärende, så skickas ärendet vidare till tillverkaren. Min rekommendation i ditt fall är därför att kontakta tillverkaren, t.ex. Sony eller Acer och förklara ditt problem. Tillverkaren brukar nämligen också erbjuda en garanti på sina produkter som du kan utnyttja utan att vända dig till butiken där du köpte datorn. Denna garanti brukar ligga på 1-3 år beroende på tillverkare och modell. Det är bra ifall du har kvittot kvar för att kunna bevisa inköpsdatumet. Obs! Många misstar sig och tror att konsumentköplagen genom 23 § ger köparen tre års garanti, men bestämmelsen innebär enbart att du alltid har rätt att reklamera ett ursprungsfel (ex. fabrikationsfel,som visserligen kan visa sig efter ganska lång tid) inom tre år. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier, men de flesta aktörer väljer att göra detta i dagsläget. Ifall tillverkarens garanti är kortare än tre år, har du bevisbördan för att felet är ett ursprungsfel efter garantitidens slut. Lycka till! /Linda
Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo