Bodelning vid ena makens död och jämkning

Min hustru avled för en månad sedan. Hon har en son från ett tidigare äktenskap. Vi har inga gemensamma barn. Min hustru har inte skrivit något testamente. Nu kräver sonen sin arvslott, och han säger att han ska ha ut hälften av vårt gemensamma giftorättsgods. Vi har ingen enskild egendom. Problemet är att jag äger ett företag som värderas till 3 miljoner kronor, och dessutom har jag aktier värderade till cirka 1 miljon kronor. Min hustrus tillgångar är endast 150.000 kronor. Har min hustrus son rätt, ska han ha hälften av vårt gemensamma giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Innan ett arvskifte förrättas ska, om den döde var gift, bodelning ske enligt bestämmelserna i äktenskapsbalken (ÄktB). Detta framgår av 23 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken (ÄB). När ett äktenskap upplöses ska bodelning ske och makarnas egendom fördelas mellan dem, 9 kap. 1 § ÄktB. Huvudregeln är att makarnas nettogiftorättsgods ska delas lika mellan makarna. I 12 kap. 2 § stadgas dock en jämkningsregel som säger att, om äktenskapet har upplösts genom den ena makens död, den efterlevande maken har rätt att begära att vardera sida som sin andel i bodelningen ska behålla sitt giftorättsgods. Den här rätten tillkommer enbart den efterlevande maken och för dig innebär det att du har rätt att begära att du ska behålla det giftorättsgods som tillhör dig och att den andra sidan, din hustrus dödsbo, behåller det giftorättsgods som tillhörde henne. Det konkreta resultatet av att åberopa denna jämkningsregel i detta fall blir att du genom bodelningen kommer att behålla ditt företag samt dina aktier och din frus dödsbo erhåller 150 000 kr, som då också kommer att utgöra hennes kvarlåtenskap. 150 000 kr utgör då den kvarlåtenskap som ska fördelas bland din hustrus arvingar, vilket i detta fall är hennes son. Jag hoppas att mitt svar har varit till belåtenhet. Annars är du välkommen med ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare