Dela arvet trots testamente?

Hej! Min far avled precis och både han och hans fru har skrivit i sina testamenten att dom ej ska ärva varandra. Frun har varit senildement en längre tid och hennes barn har under denna tid tömt hennes konto ( hon och min far hade innan detta skedde ungefär lika mycket pengar var). Nu påstår juristen att jag ska dela min fars pengar med dom. Stämmer detta verkligen? Vore väldigt tacksam för ett svar.

Lawline svarar

De lagar som är aktuella är dels Äktenskapsbalken, ÄktB (https://lagen.nu/1987:230) och dels Ärvdabalken, ÄB (https://lagen.nu/1958:637). Det första som sker när en make dör är att äktenskapet upplöses (ÄktB kap 1 § 5). Det innebär alltså att det ska göras en bodelning (ÄktB kap 9 § 1). Såvida de inte haft ett äktenskapsförord som säger annorlunda, eller någon egendom i fråga är enskild egendom (se ÄktB kap 7 § 2 för vad som räknas till enskild egendom) så delas alltså din fars och hans frus egendom mellan dem precis som om de hade skiljt sig. När juristen talar om du måste dela pengarna med din fars frus barn så misstänker jag alltså att denne inte talar om arv, utan om äktenskapsskillnad. Det är alltså inte med din fars frus barn du måste ”dela pengarna” utan med dins fars efterlevande maka. Du skriver att din fars frus barn under hennes senilitet har tömt hennes konto. Jag förmodar att du menar att din fars fru och dennes barn på det sättet minskat hennes giftorättsgods. Om din far och hans fru skilt sig medan han var i livet hade det möjligen kunnat innebära att bodelningen skulle justeras så att din far fått behålla en större del (enligt antingen ÄktB kap 11 § 4 eller Äkt B kap 12 § 1). Men dessa regler är inte tillämpliga vid bodelning på grund av ena makens död. När bodelningen är klar ska arvet fördelas. Jag tolkar det som att du är din fars enda bröstarvinge. Förutsatt att din fars fru efter bodelningen och inklusive eventuell enskild egendom som hon har disponerar över minst 4 basbelopp ärver då du din far ensamt (förutsatt att testamentet är giltigt och stadgar det du angivit). Men om din fars fru har mindre är 4 basbelopp efter bodelningen (år 2011 innebär det 171 200 kr) så har hon rätt (om möjligt) att få ut så mycket av din fars kvarlåtenskap att hon kommer upp i den summan (enligt ÄB kap 3 § 1 st 2). Denna regel kallas basbeloppsregeln. Denna egendom får hon då med fri förfoganderätt och du kommer vid hennes död ärva denna andel av hennes egendom i ett efterarv (ÄB kap 3 § 2).
Edvard BreitholtzRådgivare