ERSÄTTNING FÖR SVEDA OCH VÄRK

Har blivit biten i benet av en lös Pitbullterrier. Är sydd i benet. Har polisanmält händelsen. Det jag önskar hjälp med, är vilket belopp jag kan begära i skadestånd/sveda och värk, förutom de faktiska kostnader och inkomstbortfall jag haft under två veckors sjukskrivning. Hundägaren vet om de skador jag fått, men har ej kontaktat med en enda gång, sen det hände 11 juni i år. Vad är skäligt att begära? Mycket tacksam för vägledning!

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln när det gäller skadestånd är att den skadelidande personen skall försättas i samma ekonomiska situation som om skadan aldrig inträffat (dvs ersätta utebliven inkomst, sjukvårdskostnader, mm). Man kan också få en "plåster-på-såren"-ersättning för sveda och värk. Detta regleras i Skadeståndslagen 5 kap. 1§ Ersättning för skada och värk varierar från fall till fall beroende på ett stort antal faktorer. Har du exempelvis fått vanprydande ärr eller tappat funktion i benet ger det rätt till högre ersättning. För att avgöra vilken ersättning som är passande i ditt fall rekommenderar jag att du kontaktar Brottsofferjouren. Du kan beskriva skadorna i detalj för dem och de kan hjälpa dig att avgöra vad som är rimligt att begära i ersättningsväg i just ditt fall. Du kan kontakta Brottsofferjouren via telefon på nr: 0200-212019. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, tveka inte att höra av dig om du har fler frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare