Att ändra ett äktenskapsförord

Hej! Bara timmar innan pappa somnade in kladdade han ner på ett papper att den enskilda egendom i ett tidigare upprättat äktenskapsförord istället skulle vara giftorättsgods. Lappen bevittnades av två sjuksköterskor. Min fråga är: gäller äktenskapsförordet eller detta nödtestamente beträffande giftorättsgods/enskild egendom? Vilket är hierarkiskt tyngst: ett äktenskapsförord eller ett testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När en make går bort görs först och främst en bodelning mellan makarna. Fördelningen av tillgångarna kan exempelvis vara beroende av ett äktenskapsförords lydelse. När tillgångarna är fördelade tas resterande delen upp i bouppteckningen för dödsboet. Sedan skiftas arvet ur boet enligt först och främst eventuellt testamente och sedan enligt den legala arvsordningen. När ett äktenskapsförord skrivits att makarnas egendom ska vara enskild, krävs ett nytt äktenskapsförord för att göra makarnas egendom till giftorättsgods igen, se 7 kap 3 § i Äktenskapsbalken. Makarna ska vara överens om detta och skriva under båda två samt lämna in det för registrering hos Tingsrätten. Det krävs alltså ett nytt registrerat äktenskapsförord för att det första ej ska gälla. Ett testamente ändrar således inte äktenskapsförordets lydelse. Länk till Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare