Ursprungligt fel i vara enligt konsumentköplagen

Hej, Jag köpte en iPhone 4 för lite mer än ett år sedan, så garantin har gått ut. För några månader sedan, innan garantin gått ut, började en knapp på telefonen att glappa. Problemet återfinns hos många användare runt om i världen, men ingen tycks veta vad problemet beror på. Antingen är det ett mjukvaru- eller hårdvarufel, men verkar inte vara skapat av användaren. Kan jag i detta fall hävda konsumentköpslagen, då produkten i mina ögon har en defekt som jag personligen inte har skapat?

Lawline svarar

Hej! Under förutsättningen att du har köpt telefonen som konsument alltså som privatperson så kan du använda konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932). Enligt lagen så har man som köpare rätt att meddela om fel i varan 3 år efter att den köptes (23 paragrafen) under förutsättning att man meddelar säljare inom ”skälig tid” vilket alltid anses vara 2 månader. Telefonen är felaktig om den inte överstämmer med den kvalitet som är avtalad eller kunna användas på det sätt som är avsett för den, (16 paragrafen). Säljaren svara för fel som fanns från början även om de uppkommer senare (20 paragrafen), alltså ursprungligt fel. Felet som du beskriver låter som ett ursprungligt fel och ska kunna avhjälpas, genom antingen reparation eller utbyte genom att använda konsumentköplagen. Det som du ska komma ihåg är att du har bevisbördan för att det är ett ursprungligt fel, men beviskraven är inte så hårda så om felet finns på andra telefonen borde det räcka. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare