Belastningsregister och arbetsförmedlingen

Hej! Jag har tre frågor. 1. Stämmer det verkligen att arbetsförmedlingen ska få rätt att kolla dom arbetssökande i belastningsregistret? 2. Hur länge finns man kvar i belastningregistret om man åkt fast för stöld, en vara på ca 1000 kr. Böter. Blev informerad att det skulle ligga kvar i 10 år, låter länge. 3. Vem kan egentligen kolla i registret? Tack!

Lawline svarar

Hej!

Enligt Lag om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620) så får vissa myndigheter som polis och åklagare ha tillgång till registret, arbetsförmedlingen finns dock inte uppräknad i 6:e paragrafen men regeringen kan bestämma att andra myndigheter än de som är uppräknade ska kunna ha tillgång till registret.

I förordningen om belastningsregister (https://lagen.nu/1999:1134) får arbetsförmedlingen begära ut handlingar från belastningsregistret enligt 11 paragrafen om det handlar om en ”utredning i ärenden om kallelse till ny tjänstgöring av vapenfri tjänst”, alltså inte i alla ärenden och alla personer som finns registrerade.

Det är lite olika tidpunkter när man försvinner ur belastningsregistret beroende på brottet, det finns en lista i 17 paragrafen i lag om belastningsregister. Exempelvis så försvinner fängelsestraff normalt efter 10 år och böter efter 5 år. Så i ditt exempel så kommer uppgifterna att försvinna efter 5 år från att domen meddelades.

Med vänlig hälsning

Louise ModinRådgivare